Nvidia wil met realtime ray-tracing de workstation opnieuw uitvinden

Op Nvidia’s eigen GPU Technology Conference (GTC) 2018 heeft het bedrijf uit Santa Clara de Quadro GV100 GPU gepresenteerd met Nvidia RTX-technologie voor realtime ray-tracing. Deze techniek gebruikt letterlijk lichtstralen om objecten in een scene te herkennen en te animeren. Nvidia CEO Jensen Huang verwacht dat realtime ray-tracing een nieuwe grafische revolutie start in 2018.

Ray-tracing bestaat al veel langer, maar vraagt enorm veel rekenkracht om real-time uit te voeren. De techniek wordt vandaag vooral gebruikt door filmmakers voor special effects of animaties. Ze laten meestal de computer een nachtje draaien om alle lichtstralen te berekenen, om dan ’s morgen opnieuw verder te werken. Met de nieuwste Quadro GV100 GPU is dat volgens Nvidia verleden tijd.

‘Heilige graal’

Nvidia CEO Jensen Huang vertelde tijdens zijn keynote speech dat “computationeel intensieve ray-tracing voortaan mogelijk is in realtime bij professionele designsoftware of content creation applicaties.” Huang spreekt zelfs over de heilige graal van computerwetenschap over de afgelopen 40 jaar. Nvidia werkt al meer dan tien jaar aan de real-time techniek.

Elk jaar worden er ongeveer een miljard frames gerenderd. Met de nieuwe techniek verwacht Nvidia een vertienvoudiging van dat aantal. Het baseert deze cijfers op activiteit rond 400 games, 500 films en 12 miljoen productdesigners. De nieuwe techniek geniet ondersteuning van meer dan twee dozijn professionele applicaties met 25 miljoen klanten.

Tot 118,5 teraflops

De Quadro GV100 GPU heeft 32 GB geheugen, schaalbaar naar 64 GB met meerdere Quadro GPU’s dankzij Nvidia’s NVLink interconnect technologie. De GV100 is gebaseerd op de Volta GPU-architectuur en ondersteunt 7,4 teraflops in double-precision, 14,8 teraflops in single-precision en 118,5 teraflops aan deep learningprestaties. De Nvidia OptiX AI-denoiser, aanwezig in Nvidia RTX, levert ongeveer 100 keer betere prestaties dan een CPU voor real-time, ruisvrije rendering.

Analist Patrick Moorhead van Moor Insights & Strategy laat aan Venturebeat in een email weten: “Ray-tracing is een van de beste manieren om realistische objecten en scènes te realiseren. Het enige probleem tot op vandaag was de vereiste prestaties en bandbreedte. Nvidia adresseert beide problemen met de Quadro GV100 GPU. Nvidia opent het prestatiekanon met de Volta compute-architectuur, AI-denoiser en NVLink voor extra bandbreedte.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home